
LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for November 2009 
 

 

 

II  MONITORING OF THE IMPLEMENTATION OF EXISTING LAWS  

 

1.  Law on Public Information 

 

1.1 The implementation of the Law on Public Information is partially covered in the 

section dealing with freedom of expression.  

1.2 Earlier this month, the daily Danas reported that, at a meeting held on October 21, 

2009 in the Serbian Public Prosecutor's Office with the representatives of the of the said 

office, the Belgrade Commercial Court, High Commercial Court and the Ministry of Culture, 

it was agreed that the part of the Law on Public Information, which concerns the sanctions 

against media for commercial offences, would not be applied in practice. Danas reported that 

it had access to the document of the Republic Public Prosecutor's Office, affirming that the 

amendments to the Law on Public Information were inapplicable in practice. Because of this, 

and the fact that certain provisions are not conformed to the Misdemeanors Law, it is needed 

to rectify the Law on Public Information, says in the document. 

Deputy Culture Minister in charge of the media Natasa Vuckovic Lesendric denied the 

veracity of this information, saying that "nobody is authorized to make decisions not to apply 

a law that was previously adopted in the Parliament“. Vuckovic Lesendric confirmed that the 

meeting had been held, but stressed that no decisions were taken. The information about the 

alleged agreement not to apply the Law has also been denied by the Public Prosecutor's Office 

and the High Commercial Court in Belgrade. 

The reaction of the Ministry, the Prosecutor’s Office and the courts is understandable, since it 

was completely inappropriate, according to the principle of division of power, for the 

executive and judicial branch to make arrangements about the non-application of regulations 

adopted by the legislative branch. In the meantime, at the symposium entitled " Law on 

Public Information – Challenges for the Media and the Judiciary“, organized on October 31, 

2009 by USAID, IREX and the OSCE Mission to Serbia, it was said that, two months after the 

adoption of the Law on Amendments to the Law on Public Information, not a single motion 

for initiating the commercial offense procedure provided for by the said Law had been filed 

with the Commercial Court. There was also a debate about the fact that the Law on 

Amendments to the Law on Public Information provided for fines for commercial offences of 

up to 20.000.00 RSD, while according to the Law on Commercial Offences, as the main 

legislation in this domain, the highest fine that ought to be provided for a commercial offense 

is 3.000.000 RSD, which was likely to lead to different interpretations in practice. 

 



LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for November 2009 
 

 

 

1.3 The deadline for registering newspapers with the Public Media Register elapsed in 

mid-November. Until November 17, 2009, a total of 19 daily newspapers applied. By 

November 17, 88 print media, eight television stations, nine radio stations and nine online 

publications were registered, according to the data from the Business Registers Agency. No 

applications were filed by news agencies. The deadline for registering newspapers in the 

Public Media Register for all public media, excluding print daily newspapers, expires in mid-

January. 

Here we wish to remind that the legislators have provided for extremely high fines for media 

that fail to register. Where a public media is published without having been registered with 

the Register, “the competent Public Prosecutor shall without delay file commercial offense 

charges with the competent court and request a temporary suspension of the publication of 

such media” (Article 14a of the Law). In such a case, the founder of the media shall pay a fine 

for commercial offense ranging from one million to 20 million RSD, namely from 200.000 to 

two million RSD for the responsible person of the owner. The activity of such media will be 

prohibited. 

 

2. Broadcasting Law 

2.1 In its press release on the November 4, 2009 concerning media reports that TV Palma 

station would start broadcasting its program, the Council of the Republic Broadcasting 

Agency (RBA) informed the public that, on its session held on October 29, 2009,  the Council 

proceeded in accordance with the decision of the Supreme Court of Serbia and passed a new 

decision prohibiting the company „Palma Ltd" d.o.o. Beograd  from broadcasting its program 

on the territory of the city of Belgrade. At the same session, the RBA Council rejected the 

request of „Palma Ltd" d.o.o. Beograd for the issuance of a broadcasting permit for the area 

of Belgrade on the channel 34/8. The press release said that the Supreme Court had never 

ordered the RBA to issue TV Palma a broadcasting permit for the area of Belgrade on the 

channel 34/8, but merely instructed it to decide upon the request dated July 27, 2006 so as 

to remedy previous violations of the rules of procedure. The RBA Council did precisely that at 

its session on October 29, 2009. 

The Broadcasting Law stipulates that the RBA is authorized to issue, at a public competition, 

broadcasting permits for terrestrial broadcasting. The applicant that is unsatisfied with the 

RBA Council decision is entitled to lodge an objection to the Council, within 15 days of 

receiving the decision on the rejection of his application. The Council must decide upon the 

objection within 30 days, and such decision may be subject to administrative procedure. 

Pursuant to the Law on Administrative Disputes, the Court in an administrative procedure, if 

it does not reject the claim for procedural reasons, shall rule to uphold the claim or to reject it 

as unfounded. If the Court upholds the claim, it will repeal the contested administrative act 



LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for November 2009 
 

 

 

and return the case for a new decision to be taken. In the concrete case of repealing RBA 

decisions, it practically means that the Supreme Court repeals the decision and returns it to 

the RBA Council to pass a new decision, along with certain orders concerning the remedying 

of deficiencies identified by the Supreme Court in the repealed decision. As an exception, 

where it finds that the contested administrative act must be repealed, the Court in an 

administrative procedure may – provided the nature of the matter allows it and if the factual 

situation provides sufficiently reliable grounds – rule upon the administrative matter by 

enacting a decision that would fully replace the repealed act (dispute of full jurisdiction). 

Relative to the decisions of the RBA Council concerning the issuance of broadcasting permits, 

the Supreme Court has never acted in the above described manner, since the procedures for 

the issuance of broadcasting permits are generally considered to be of such nature that they 

may not be ruled upon in a dispute of full jurisdiction. In that sense, the declarations made to 

the media by the owner of the former TV Palma that his station is going to start broadcasting 

should be understood as an attempt to put pressure on the RBA. 

 

2.2 The Council of the Republic Broadcasting Agency issued a warning to the Nis-based 

TV Belami, JP Niska Televizija and TV5, which was published on November 18, 2009 in the 

advertisement column of the Politika daily. The warning was issued due the fact that the 

above stations failed to keep a “recording of their entire one-day TV program aired on May 

13, 2009, for a period of 30 days after broadcasting, nor had they allowed the Agency to 

review it. According to the findings of the RBA, all three stations have aired “content 

advertising political organizations outside of the election campaign” on that day. When the 

RBA requested to review the copies of such content, the Nis TV produced merely the 

recordings of certain news bulletins and talk shows; in the case of TV5, the reason for non-

compliance was a malfunction of the main computer that was recording the program. TV 

Belami also failed to produce a recording of its program from that day. The Director and 

Editor-in-Chief of TV5 Aneta Radivojevic said that the alleged “advertising of political 

organizations outside of the election campaign” could perhaps refer to reporting from the 

rally of the Serbian Progressive Party in downtown Nis, near the entrance to TV5. 

Failure to comply with the obligation to keep recordings is a misdemeanor provided for by 

the Law on Public Information. It remains unknown if the Ministry of Culture, which is 

competent for overseeing the implementation of the said Law, has filed misdemeanor charges 

in the above case. When issuing the above mentioned warnings, the RBA invoked the 

obligation of broadcasters to allow the Agency to review information and other records 

concerning the subject of oversight, as well as the fact that the failure to produce the 

recording of the entire daily TV program aired on May 13, 2009 the RBA was de facto 

prevented from performing oversight. 



LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for November 2009 
 

 

 

 

2.3 On December 16, 2009, cable operators KDS, IKOM and SBB announced that they 

would not broadcast entertainment and musical content during the three-day mourning in 

Serbia, declared over the death of the Patriarch of the Serbian Orthodox Church, Pavle. All 

operators invoked the recommendation sent by the RBA. KDS said that all radio channels 

and TV channels of HRT 1 and 2, Zone Club, Vizant, Fox life, BBC Prime, VH 1, OBN, Melos, 

MTV Adria, DSF, TV E, Kanal 5, RT CG, Fashion TV, RAI Uno, MTV Hits, VH1 and  Enter 

would be temporarily or completely shut off. The daily Danas quoted the recommendation of 

the Supervision and Analysis Department of the RBA, based on which SBB decided no to air 

certain TV channels, as saying “Please ensure that those broadcasters that do not comply with 

the rules on observing a day of mourning be technically prevented from distributing such 

content through your system”. The Culture and Information Committee of the Serbian 

Parliament requested from the RBA to produce an explanation about the instructions they 

have sent to operators concerning the day of mourning. The Committee also wanted to know 

to whom were these instructions addressed. “I don’t know according to which criteria the 

decisions were made to completely shut off certain TV channels, but the RRA does not 

support such a thing”, said Goran Karadzic, Deputy President of the RBA Council. He also 

added that Serbia was observing a day of mourning and that the content of domestic TV 

channels ought to be adjusted, but that “foreign channels should not be tampered with”. 

According to the Law on Observing a Day of National Mourning on the Territory of the 

Republic of Serbia (Official Gazette of the Republic of Serbia no. 101/2005), on the day of 

national mourning, broadcasting organizations that are informing the public on the territory 

of Serbia shall air in their programs, including programs intended for abroad, the decision on 

declaring the day of national mourning and the timetable of the relevant ceremony, which 

shall be passed by the competent authority of the Republic of Serbia or body appointed by 

that authority. Broadcasters shall inform the public about memorials to be organized on the 

day of national mourning by the competent authority of the Republic of Serbia or bodies 

appointed by such authority; instead of comedies, entertainment, musical and similar 

content, broadcasters shall air music and programs suitable for the day of national mourning 

and they shall conform their television schedule on the day of mourning. The Law does not 

provide for any obligations pertaining directly to cable operators or foreign broadcasting 

organizations whose programs are distributed in Serbia. The European Convention on Cross-

Border Television, which Serbia has ratified, stipulates that the contracting states shall 

ensure freedom of expression and information in accordance with Article 10 of the 

Convention on the Protection of Human Rights and Fundamental Freedom, guarantee 

freedom of broadcast receiving and shall refrain, on their respective territories, from 

restricting the rebroadcasting of program services that are in line with the provisions of that 

Convention. 



LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for November 2009 
 

 

 

 


